Persoonlijke hulpmiddelen

WhatsAppen en prive e-mailen tijdens werktijd: 4 tips om daar direct beter mee om te gaan

Een medewerker die WhatsApp opent en een paar berichten stuurt, waarvan ook enkelen naar privé-contacten. En daarna zowel een paar zakelijke als privé e-mails verstuurt en even naar Facebook surft voor een paar minuten ontspanning na een uur geconcentreerd aan de slag te zijn geweest. Waar ligt de grens van het toelaatbare?

En hoe gaat u daar als werkgever goed mee om? We delen een paar handige tips om direct beter om te gaan met WhatsAppen en privé e-mailen tijdens werktijd, die ook gelden voor internet, Facebook en andere sociale media.

Een kantonrechter in Tilburg oordeelde in 2016 dat werkgevers loon mogen inhouden voor de tijd die medewerkers privé aan internet, e-mail, sociale media en WhatsApp besteden. Los van de technische belasting op de salarisadministratie om dit nauwkeurig te berekenen maakt het de sfeer er ook niet beter op.

Werk en privé kunnen elkaar gemakkelijk kruisen, bijvoorbeeld als werknemers bedrijfsgegevens doorsturen naar hun privé e-mailadres. Het is dan nodig om de privé inbox te openen om daar gebruik van te kunnen maken en het mailtje bijvoorbeeld door te sturen naar een collega. Een waterdichte scheiding tussen privé en zake lijk is wat dat betreft lastig. Nog los van het feit dat privé-momenten op internet, met e-mail, social media en WhatsApp kunnen helpen een paar minuten te ontspannen om daarna weer geconcentreerd door te werken.

Tips voor privé-gebruik tijdens werktijd

Daarom zetten we een paar handige tips op een rij, passend binnen het arbeidsrecht en een soepele interpretatie daarvan:

  • Stel een gedragscode op
    Zorg er met een gedragscode in het personeelshandboek voor dat goed duidelijk is wat is toegestaan. Tip: bepaal geen absolute toelaatbare grenzen, maar beschrijf ‘reëel’ of ‘normaal’ gebruik van privé-elementen tijdens werktijd.
  • Benoem privégebruik
    Maak expliciet duidelijk wat er wordt verstaan onder privégebruik. Relateer dat bovendien aan de gedragscode, zodat voor medewerkers goed duidelijk is welk gedrag sancties zal opleveren.
  • Ontwikkel beleid voor gevoelige bedrijfsinformatie
    Ontwikkel specifiek beleid voor het delen en verzenden van bedrijfsgevoelige data buiten het eigen netwerk. Controleer daar ook steekproefgewijs op, om datalekken te kunnen voorkomen.
  • Denk ook aan online winkelen
    Neem in de gedragscode op of het is toegestaan om online te winkelen tijdens werktijd en geef aan of gekochte producten op het werk mogen worden bezorgd.

Met deze tips voor het gebruik van internet, e-mail, sociale media en WhatsApp onder werktijd wordt het voor zowel werkgevers als werknemers een stuk duidelijker. Dit voorkomt onduidelijke situaties en zorgt er in plaats daarvan voor dat niemand voor vervelende verrassingen komt te staan.

Specialist in arbeidsrecht voor heel Nederland

We zijn uw specialist voor advies over arbeidsrecht, met diverse klanten in bijvoorbeeld de regio rond Kennemerland en Zandvoort. Dat neemt niet weg dat we werken voor klanten in zowel Noord-Holland, Zuid-Holland en de rest van Nederland. Wij zorgen er met onze goede kennis van het arbeidsrecht en de salarisadministratie voor het MKB voor dat we u uitstekend kunnen adviseren en begeleiden. 

gearchiveerd onder: ,
This is Sliced Diazo Plone Theme