Persoonlijke hulpmiddelen

Eigenaarschap van je werknemer maakt van je bedrijf een succes

De ene werknemer zet uit zichzelf meer het beste beentje voor dan de andere. Hij (of zij) is gemotiveerder en neemt vaker het initiatief.

Hij is weinig ziek en heeft minder snel de neiging om een baan te zoeken buiten het bedrijf. Wat ik hier beschrijf valt onder ‘eigenaarschap van de werknemer.’ Heb jij echter het gevoel dat je de hele dag bezig bent om je werknemers aan te sturen, te controleren en alles herhaaldelijk uit te leggen? Kijk jij naar de mogelijkheden die er liggen, terwijl zij alleen bezig zijn met de opgelegde taken en houdt hun opstelling je voortdurend van je werk, dan wordt het tijd voor verandering.
Kan dat dan?
Jazeker.
Wanneer jij eigenaarschap deelt met je werknemers, zie je de invloed daarvan terug in alle aspecten van de bedrijfsvoering. Tot in de bedrijfsresultaten.

In deze blog leg ik je uit hoe je dit cultiveert en waar de voordelen liggen.

Eigenaarschap van je werknemer en groei

Wanneer je onderneming klein is, draait hij misschien voornamelijk op jouw ideeën en input. Groeit je bedrijf, dan is dat echter niet genoeg. De reden dat veel ondernemingen vastlopen, is dat alle initiatieven, ideeën en beleid komen van de bovenste laag. De werknemers voeren enkel uit. De groei stopt. Het plafond lijkt bereikt…

Cultiveer jij eigenaarschap bij je werknemers, dan wordt de leidinggevende coach en de afdelingen teams. Je medewerkers worden begeleid om het beste uit hun taak te halen in plaats van dat ze enkel gecontroleerd worden op output. In een bedrijf waar eigenaarschap van de werknemers de cultuur is, is samenwerken vanzelfsprekend en draagt iedereen verantwoordelijkheid over zijn aandeel in het resultaat.

Maar deze manier van werken heeft meer voordelen.

Van gewoon werken tot vijven naar trots zijn op je werk

Een werknemer die zijn taken vervult op basis van eigenaarschap functioneert anders. En dat heeft invloed op de resultaten voor je bedrijf.

Een voorbeeld van eigenaarschap

Stel: 2 medewerkers staan aan de band in te pakken.
‘Deze doosjes zijn te groot. We gebruiken gewoonlijk toch een andere maat?’
‘Deze hebben we gekregen, dus…’
‘Maar de apparaten hebben teveel ruimte. Die gaan heen en weer in zo’n grote verpakking. Gaan ze zo niet stuk?’
‘Nee, joh, ze zitten toch in plastic? Daar gebeurt niets mee.’
Uren later komt de chef kijken.
‘Deze dozen zijn veel te groot. Zo lopen we risico dat de apparaten kapot gaan! Bovendien passen ze niet in de vrachtwagen, die is ingepland. Hebben jullie het niet gezien?’
‘Oh, tja, we dachten al…’
‘Ik zorg voor de juiste dozen. Pak alles uit en opnieuw in. De volgende keer als je het ziet, klop je direct bij mij aan. Nu hebben we problemen.’
‘Zie je nou wel! Nu moeten we zeker blijven tot het klaar is.’
‘Ik ga gewoon naar huis om half 6. Ze lossen het maar op.’
‘Ik blijf. Het is onze fout. Wij zagen het en deden niets.’

Nog een voorbeeld

Je brengt je laptop naar de specialist. Het is de 4e keer in 3 maanden en het probleem is maar niet opgelost.
‘Hm, die laptop zie ik hier iets te vaak. Hij is 2 jaar oud, he. De baas is er niet, maar als u wacht, ga ik even overleggen…’
Hij loopt weg en komt even later terug.
‘Deze laptop is een miskleun. Dat gebeurt soms. U krijgt een andere van ons. Ik heb de leverancier gebeld. Als ik nu bestel, heb ik die morgenochtend hier.’
‘Een nieuwe?’
‘Ja, een nieuwe van dezelfde serie. Ik maak een back-up, installeer hem en zet al uw bestanden over. U kunt hem over 2 dagen ophalen. Is dat akkoord wat u betreft?’
‘Ja, natuurlijk!’

 

Hoe cultiveer je eigenaarschap bij de werknemer?

Er zijn een aantal factoren die meespelen bij het cultiveren van eigenaarschap op de werkvloer.

  • Maak gebruik van zijn talenten
    Onderzoek welke talenten je medewerkers bezitten en zet deze in. Zo kan een arbodienst een medewerker met een empathische inslag inzetten op moeilijke, pijnlijke cases en een pitbull op hardnekkige gevallen. Een medewerker met oog voor detail en organisatietalent laat je nu eens een project leiden. Een term die hiervoor gebruik wordt is Job crafting.
  • Verantwoordelijkheidsgevoel
    Maak je werknemers ergens verantwoordelijk voor. Dat kan iets kleins zijn, zoals het signaleren en doorgeven van fouten. Of groter, in verhouding met de draagkracht, de interesses en de kwaliteiten van je werknemer. Als een werknemer zich namelijk ergens verantwoordelijk voor voelt, zal hij zich hier ook voor inzetten. Weet hij dit goed te regelen, dan zal hij hierover waken en trots zijn op zijn prestatie. Deze manier van kwaliteitscontrole is natuurlijker dan een proces dat door de leiding wordt opgelegd.
  • Meedenken en samenwerken
    Een medewerker met eigenaarschap zal nagaan waar de verbeterpunten liggen en hoe zaken beter op gepakt kunnen worden. Hij toont eerder initiatief en komt met ideeën. Hij werkt bovendien meer samen voor een goed eindresultaat. Een nieuw project wordt niet langer ingevuld door jou met je medewerkers als meewerkend voorwerp. De vergadering wordt een brainstormsessie over hoe jullie samen het project aanvliegen, wie wat oppakt en welke verantwoordelijkheden en bevoegdheden daarbij horen.
  • Oplossingsgericht en vrijheid om te handelen
    Een probleem past meestal niet in een vast omschreven kader of protocol. Elke situatie is anders. Door strakke procedures op te nemen in je bedrijfsvoering, dwing je je medewerker om problemen in kaders te zien. Dit beperkt de creativiteit om tot een geschikte oplossing te komen. Geef hem ruimte voor initiatief en eigen verantwoordelijkheid en de mogelijkheid tot ruggenspraak en zijn collega’s en je klanten zijn een stuk beter geholpen. Niet alleen het vertrouwen dat je uitstraalt naar je werknemer zal toenemen. Ook het gevoel dat elke werknemer belangrijk is binnen de onderneming zal groeien. En jij wordt minder vaak gestoord en houdt hierdoor meer tijd en energie over om je bezig te houden met andere taken.
  • Ontplooiing van kwaliteiten
    Wanneer je werknemer deze vrijheden krijgt, zal hij de zaken oppakken waar zijn kwaliteiten liggen. Dit komt vanuit een intrinsieke motivatie en behoefte om te doen waar we goed in zijn en wat we leuk vinden. Het is dus belangrijk dat er een goede verdeling is in de kwaliteiten binnen een team, zodat alle taken opgepakt worden die nodig zijn om de klus te klaren.

 

De voordelen van meer eigenaarschap op een rij

Wanneer je medewerkers verantwoordelijkheid nemen voor hun taak en het resultaat ervan, meedenken, oplossingsgericht en in vrijheid opereren en hun kwaliteiten verder ontplooien, zie je de gevolgen in je hele bedrijfsvoering:

  • medewerkers denken mee en werken meer samen
  • ze dragen verantwoordelijkheid voor hun taak en het eindresultaat ervan
  • ze zijn beter gemotiveerd om hun best te doen
  • als ondernemer en/of leidinggevende heb jij je handen meer vrij om je bezig te houden met je corebusiness
  • medewerkers zijn meer gemotiveerd zichzelf verder te ontwikkelen
  • ze hebben meer binding met het bedrijf, waardoor het personeelsverloop en het ziekteverzuim dalen
  • ze werken sneller en presteren beter en dat zie je terug in een fijne werksfeer, tevreden leveranciers en partners, blije klanten, meer inkomsten en minder kosten.

Je stimuleert de groei van je bedrijf.

Heb je na het lezen van dit artikel behoefte om er eens over te sparren? Neem dan contact met ons op.

 
gearchiveerd onder: ,
This is Sliced Diazo Plone Theme